پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
11 شهريور 1400 - 18:04

کشتی سوخت ایران برای لبنان وارد آبهای سوریه شد

کشتی سوخت ایران برای لبنان چهارشنبه وارد آبهای سوریه شد.
کد خبر : 9768

پایگاه رهنما:

روزنامه لبنانی «الاخبار» روز پنجشنبه نوشت، کشتی ایرانی که حامل سوخت برای لبنان است چهارشنبه وارد آب‌های سرزمینی سوریه شد.

در ادامه این گزارش آمده، کشتی مذکور بار خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه می‌کند و سپس این سوخت به وسیله تانکر از سوریه به لبنان منتقل خواهد شد.

الاخبار افزود، بخشی از بار این کشتی را حزب‌الله لبنان به بیمارستان‌های دولتی و امثال آن هدیه خواهد داد و سپس شرکتی خصوصی سازوکار فروش این سوخت به سازمان‌های خصوصی و ژنراتورهای برق را بر عهده خواهد گرفت.

بنا به گفته منابع آگاه، کشتی دوم و سوم نیز با همین سازوکار خواهند رسید و هنوز درباره بار آنها و اینکه آیا سوختشان بنزین، مازوت (نفت کوره) یا هر دوی آنهاست، اطلاعاتی منتشر نشده است. همزمان این احتمال مطرح است که کشتی چهارم به زودی از ایران به راه بیفتد.

نزدیکی ورود سوخت ایران به لبنان با سفر هیأتی از کنگره آمریکا به لبنان همزمان شده است. این هیأت که دیروز بیروت را ترک کرد ، مدعی شد، واشنگتن برای حل سوخت در لبنان تلاش می‌کند و نیازی به واردات سوخت از ایران نیست. عبارتی که «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان نیز پیش‌تر آن را به کار برده بود.

کشور لبنان یک سالی است که با یک بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند.

این کشور در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

بحران سوخت تا جایی در این کشور پیش رفته است که برخی منابع خبری از قطعی برق در بخش‌های جنوبی لبنان خبر دادند.

در پی تشدید این بحران، رسانه‌های لبنانی همچنین درباره خطر اتمام مازوت و قطعی برق در بخش‌های حیاتی این کشور از جمله بیمارستان‌ها هشدار داده بودند.

از سوی دیگر روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که آمریکا در کنار کشورهای اروپایی در حال آماده سازی مرحله‌ای برای سرنگونی «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در صورت شکست «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف این کشور در ماموریت تشکیل دولت است.

این منابع گزارش دادند، به محض اینکه مشخص شود رایزنی‌ها برای تشکیل دولت به بن بست رسیده فشارهای آمریکا و اروپا برای اجرای این طرح آغاز خواهد شد

منبع: الوقت
برچسب ها: نفت کش لبنان سوریه

ارسال نظرات